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El Convertidor Damixi es el único que respeta el Sistema Original de los Calendarios en Mesoamérica

Este sistema se basa en el Ritual de Cambio de Cargador del Año.
La importancia del ritual de cambio de Cargador del Año para mantener al Ja’ab en sincronía con el ciclo anual solar ha sido comprendido a cabalidad por la Dra. Geraldine A. Patrick Encina, Etnoecóloga y Astrónoma Cultural, desde 2010.

En 2016 este sistema fue corroborado durante una conversación con Mateo Ajualip, profesor de la lengua Achi de Cubulco, Baja Verapaz, en un curso de Epigrafía Maya en El Petén, Guatemala.

Para conocer el respaldo epigráfico y astronómico de este modelo consulte la publicación de 2013 “Cuenta Larga en función del Ja’ab y su relación Venus-Luna: aplicación en Chichén Itzá” en la Revista Digital de la UNAM http://www.revista.unam.mx/vol.14/num5/art05/

Ritual de Cambio de Cargador del Año y cuenta de los 365 K’in

La clave para comprender el funcionamiento de la cuenta de los K’ines es entender que cada K’in es contado por un Cargador de Año desde su rumbo y hora. Al completar su cuenta de 365 K’ines, el Cargador de Año transfiere la oficina al siguiente Cargador ubicado un cuarto de un círculo después (en un movimiento contrario a las manecillas del reloj), ritual que simbólicamente representa el paso de un cuarto de día. Al comenzar su cuenta de 365 K’ines, el nuevo Cargador lo hace un cuarto de día después del horario de comienzo del Cargador antecesor. 

Es importante observar que el punto de comienzo del día para la fecha del Ja’ab es el mismo que para el K’in del Tzolk’in, y que cada K’in que es registrado conjuntamente por el Tzolk’in y el Ja’ab (y únicamente cada K’in de los 365 posibles) también queda registrado en la Cuenta Larga.

Veamos cómo ayuda el Ritual del Cambio de Cargador de Año a llevar la cuenta de los 365 K’ines en cuatro años solares:

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Cuando el Cargador del año es KABAN entonces el K’in comienza a las 6am (salida del Sol)

Cuando el Cargador del año es IK' entonces el K’in comienza a las 12 mediodía

Cuando el Cargador del año es MANIK entonces el K’in comienza a las 6pm (puesta del Sol)

Cuando el Cargador del año es EB' entonces el K’in comienza a las 24:00 horas de la misma fecha o a las 00:00 de la fecha siguiente. Aplica el principio “el K’in comienza a las 24:00” desde el 13 de agosto hasta el 28 de febrero del año siguiente (que gratamente siempre cae en año bisiesto). Esto significa que todos los K’ines en este rango comienzan en el primer minuto de la fecha siguiente a la que arroja el convertidor. Por ejemplo, si el convertidor produce la fecha 13 de agosto y el Cargador del Año es EB’ entonces el K’in comienza en el primer minuto del 14 de agosto.

Al llegar al 28 de febrero, resulta clave que el K’in del 28 de febrero tenga su inicio a las 24:00 horas, porque así transcurre a lo largo de todo el día 29 de febrero hasta las 23:59 horas. A las 00:00 horas, siendo el primer minuto del 1 de marzo, entra el K’in del Ja’ab que comienza a las 06:00 horas, 12:00 horas y 18:00 horas del 1 de marzo cuando están en función los siguientes tres Cargadores de Ja’ab. 

Cuando el Cargador del Año es Eb’, y a partir del 1 de marzo y hasta el 12 de agosto inclusive (4 Wayeb en el Ja’ab), el texto que aparecerá en el Convertidor Damixi dirá: “El Cargador es Eb’, entonces el día comienza a las 00:00”.

Con esto se demuestra cómo el cambio de oficina de los Cargadores de Año es efectivo para ayudar al Ja’ab a mantenerse alineado a cada una de las fechas solares.
El Convertidor Damixi presenta dos opciones para convertir fechas:

  1. De Fecha en CL (Cuenta Larga) a Calendario Gregoriano y Juliano 

Usted puede ingresar cualquier registro de Cuenta Larga entre 0.0.0.0.0 y 19.19.19.17.19. 
Una vez ingresada la fecha en CL, oprima Convertir. Obtendrá la fecha en el Calendario Gregoriano, incluso para años anteriores a 1582, que fue cuando se instauró dicho calendario en reemplazo del Calendario Juliano. Es importante manejar un lenguaje calendárico estándar como el que nos ofrece el Calendario Gregoriano porque de esa manera podemos tener una referencia solar por cada fecha, con lo cual poder dialogar entre múltiples sociedades y culturas con conocimiento astronómico.
En paralelo, el convertidor ofrece fechas en el Calendario Juliano. Antes del 1 de enero de 45aC las fechas obtenidas en el Calendario Juliano son prolépticas, es decir, reconstruidas a partir del sistema calendárico juliano. En sí, el Calendario Juliano únicamente funcionó en Roma y El Vaticano desde el 1 de enero de 45aC hasta la fecha de su reforma, el 4 de octubre de 1582. El convertidor solamente muestra la fecha en el Calendario Juliano hasta dicha fecha.

  1. De Calendario Gregoriano a Fechas Mayas en CL (Cuenta Larga) y RC (Rueda Calendárica

Se puede ingresar cualquier fecha entre el 27 de julio de 3117aC y fechas más allá del año 4,000dC. Lo que se obtendrá al oprimir Convertir serán las fechas en Cuenta Larga y en Rueda Calendárica. También se presenta a uno de los Nueve Señores de la Noche, mismos que cambian cada día y que siguen un ciclo de 819 días.
Notar que las fechas que usted ingresa corresponden a las del calendario utilizado por occidente (el Calendario Gregoriano).
La Cuenta Larga
Los habitantes de la región de Tabasco y Veracruz de hace unos dos mil años desarrollaron un sistema de ciclos de distinta duración con el cual se podía registrar tiempos remotos hacia el futuro y el pasado. De manera genérica, a estos habitantes se les ha denominado Olmecas. Su herencia para la naciente cultura Maya fue muy rica, en particular en lo que respecta al sistema calendárico. 
La Cuenta Larga se trata de un sistema vigesimal (base veinte) cuyo primer elemento tiene una magnitud de uno, el segundo tiene una magnitud de veinte, el tercero de dieciocho y los dos siguientes de veinte. Los elementos o glifos que representan las magnitudes se ubican de abajo hacia arriba. Cuando transcribimos usando dígitos, el valor de la posición superior queda anotado a la izquierda, y se avanza hacia la derecha para anotar las magnitudes inferiores, separando cada valor con un punto. 
Bak'tun   20 veces K'atun                          máximo valor: 19              
K'atun     20 veces Tun                                máximo valor: 19
Tun         18 veces Winal                            máximo valor: 19
Winal     20 veces k'in                                 máximo valor: 17
K'in          Ciclo de una jornada del Sol*               máximo valor: 19
*la Jornada del Sol es desde las 6am, 12 mediodía, 6pm o 12 medianoche, según lo determine el Cargador del Año.            
Ejemplo de Transcripción de fecha en Cuenta Larga
9 Bak'tun 
16 K'atun
0 Tun
0 Winal
0 K'in
Transcripción: 9.16.0.0.0 
Es esta la manera en que se representa la Cuenta Larga (CL) en textos y en este convertidor.
Toda expresión en la Cuenta Larga representa la cantidad de K’ines que se han acumulado desde una “Fecha Cero” hasta la fecha dada en la Rueda Calendárica (Tzolk’in-Ja’ab). La “Fecha Cero” o “Fecha Era” es 27 de julio de 3117 aC (o antes de nuestra era) de acuerdo a la información astronómica recuperada por la Dra. Geraldine A. Patrick Encina y publicada en http://www.revista.unam.mx/vol.14/num5/art05/
Rueda Calendárica
Este término se refiere a la articulación que naturalmente se da entre el ciclo de 260 K’ines del Tzolk’in y el ciclo de 365 K’ines del Ja’ab. Recordar que el Tzolk’in cuenta de veinte en veinte y su día para comenzar con 0 Pop (el primer día de la primera veintena) únicamente puede ser Kaban, Ik, Manik o Eb, los cuales están separados entre sí por 5 días. En la Figura siguiente 8 Ahau se articula con 13 Ceh. 0 Ceh ocurrió hace trece días con 8 Manik.
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Señores de la Noche y el ciclo de 819
El ciclo de los Nueve Señores de la Noche de 819 K’ines adquiere un nuevo sentido cuando se comprende lo demostrado más abajo, es decir, que 365 K’ines equivalen a 365.2422 días. Al completarse 8 veces 819 K’ines, se alcanzan 6556 días, periodo en el cual ocurren 222.018 ciclos sinódicos de la Luna (1 csl = 29.530588 días). Esto permite recuperar eventos de eclipses con precisión, pues 223 csl es un ciclo Saros. Hasta ahora solamente se han adjudicado este logro los astrónomos Caldeos (neo-babilónicos), y luego se habla de Hipparco, Ptolemi, entre otros. Pero gracias a que ahora se comprende la verdadera medida del ciclo de 819 podemos demostrar que existió un sistema igualmente preciso en el periodo Clásico Maya.
Qué es una Fecha Solar
Hoy en día el calendario estandarizado en el mundo es el Calendario Gregoriano. Hemos desarrollado un sistema de referencias de tiempo a lo largo del ciclo anual y ubicamos bien los doce meses, su secuencia y los principales eventos solares asociados, tales como los solsticios y equinoccios. 
Todos sabemos hoy que el solsticio de verano en el hemisferio norte es el 21 de junio en el Calendario Gregoriano. El solsticio de invierno es el 21 de diciembre. 
Para los mayas, ese día de solsticio de invierno (21 de diciembre) se marca en el calendario Ja’ab como 10 Yaxk'in
Yaxk'in es el nombre yucateco de la veintena que en toda la región se asocia al tiempo conocido como 'verano'. Este término es un préstamo de los españoles que tienen clima mediterráneo, el cual es seco y sin lluvias en tiempo de verano. Dado que, en el clima tropical Mesoamericano, el mes de diciembre es seco y sin lluvias, se le conoce al mismo como 'el mes de verano'. Así aparece la traducción para Yaxk'in en el Diccionario de Motul del siglo XVI preparado por franciscanos en Yucatán.
Observar en la Figura abajo que Yaxk’in transcurre entre el 11 de Diciembre y el 30 de Diciembre.
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Una vez que nos acostumbremos a emplear el Ja’ab como lo hicieron los antepasados, podremos asociar los eventos de alineaciones en sitios arqueológicos y también las celebraciones de ciertas fiestas tradicionales de los pueblos mayas, con las fechas del Ja’ab auténtico y original. En mi artículo de 2013 en la Revista Universitaria Digital de la UNAM (http://www.revista.unam.mx/vol.14/num5/art05/) se muestra cómo cobran sentido ocho alineaciones de estructuras de Chichén Itzá por estar marcando inicios de veintenas del Ja’ab.
Cambio de Cargadores Mientras los Bakab’ están en Pie

El ritual de cambio de oficina de los Cargadores sucederá sólo mientras los cuatro Bakab’ estén en pie, lo cual sucede desde que se cumple el Ja’ab 13 en la Rueda Calendárica que va avanzando dentro del nuevo Bak’tun, hasta que éste se completa. 

Esto se fundamenta en el hecho de que cada vez que el Cargador de Año receptor de la oficina comienza un cuarto de día después de la hora del Cargador antecesor, lo hace 11.232 minutos después de lo ideal. Es decir, el Sol regresa a su mismo punto 365 y 1/4 días menos 11.232 minutos, pero esta última fracción no la puede representar el cambio de oficina de los cargadores de año cada año. Cuando el Cargador comienza el nuevo año 1/4 de día después que su antecesor, el exceso de 11.232 minutos queda incluido en su alineación solar. Pero este tiempo excesivo acumulado se anula de la siguiente manera:

Después de los cambios de oficina durante un Bak’tun completo (que dura más de 394 años), la cantidad de tiempo excesivo alcanza casi exactamente 3 días. Para anular este tiempo, el Bakab’ debe caer: en esta condición del mundo fuera de balance el ritual de cambio de oficina de los Cargadores de Año no podrá ocurrir, lo cual a su vez impedirá que el Ja’ab avance tiempos rituales de cuartos de día. Doce rituales de cambio de oficina suspendidos equivale a evitar el avance del Ja’ab por 12x1/4 = 3 días. 

En términos prácticos, el Cargador de Año que quedó con el cargo de llevar la cuenta del Ja’ab durante doce años simplemente cuenta 365, 365, 365, 365 hasta doce veces. Cada año su alineación con el Sol (que mostraba un error de tres días al completarse el Bak’tun) va mejorando.

Finalmente, al cabo de doce años, quedan anulados los tres días en exceso y, al llegar el nuevo Ja’ab se procede a levantar el Bakab’ (*el Ritual de los Bacabes alude a esto) y también se celebra el Ritual de cambio de oficina entre Cargadores de Año. 

Durante los restantes 382 Ja’ab y fracción dentro del ciclo del Bak’tun (recordar que un Bak’tun mide 394.52 años solares, y que los primeros 12 años transcurren como se ha descrito) los cambios de oficina suceden con la normalidad explicada más arriba.

En Conclusión 

La Cuenta Larga incluye todos los k’ines contados por el Ja’ab de la mano con el Tzolk’in. Los k’ines son contados por los Cargadores de Año, siempre desde un único rumbo y un único momento del día. El cambio de oficina para llevar la cuenta del Ja’ab en la Rueda Calendárica, permite al Ja’ab mantenerse alineado con el Sol, de modo que el comienzo de 0 Pop siempre está asociado a 13 de agosto, ya sea al amanecer, al mediodía, al atardecer o a la medianoche, en ese orden. 

Los Cargadores de Año experimentan el efecto del cuarto de día, y lo reflejan informando que su cuenta de K’ines se vincula a un nuevo rumbo. La Cuenta Larga no refleja el paso de un día bisiesto porque, si lo hiciera, se superpondría a la inclusión de los cuartos de día tan elegantemente lograda por los Cargadores de Año. 

Estas aseveraciones en su conjunto llevan a que, por cada cúmulo de 365 k’ines, se tenga registrado el periodo de un año solar exacto de 365.2422 días. 

Por consiguiente, 1’872,000 k’ines ascienden a 5,128 años y 280 días y no 5,125 años y 133 días, como lo calculan las más de 100 correlaciones existentes, incluyendo la de Goodman, Martínez y Thompson, la más empleada por su relativa consistencia para tiempos históricos coloniales tempranos. 

En el caso de la Correlación Damixi o GPE aquí presentada, las conversiones de fecha no solamente son sólidas para fechas de ese período sino también para, por ejemplo, la completitud de 12.0.0.0.0, el 25 de octubre de 1618, fecha registrada indirectamente por los padres Orbita y Fuenzalida en alusión a su infructífera misión en Tayasal por convertir a un jefe Itzá. Si usted compara esta fecha, que es obtenida con el Convertidor Damixi aquí presentado, con la fecha del convertidor que se encuentra en famsi.org - 2012 - que marca 20 de septiembre de 1618, se dará cuenta del tipo de resultados erróneos de la correlación GMT.

El presente Convertidor Damixi está devolviéndonos la estructura calendárica Maya origina, del periodo Preclásico al periodo Poscolonial (seguía siendo usado en 1667 por los Itzá), al menos. 

Como tal, este convertidor es una herramienta de consulta obligada entre los investigadores de la cultura Maya, pues por vez primera demuestra la consistencia de las ceremonias agrícolas con fechas solares, consistencia lograda por los creadores del Ja’ab en coordinación con culturas otomianas, como se aprecia en el mismo convertidor, ya que en la columna del centro aparece el nombre de los meses en Hñahnu-Otomi así como los nombres de los días. Notar que el año Otomi inicia el 29 de marzo de cada año, en Anttzayo.
Los mexica aprendieron del calendario Hñahñu-Otomi y definieron su propio punto de comienzo para el 12 de febrero de cada año, con la veintena llamada Izcalli.

Para más información, siga mi blog: https//:geraldinepatrick.wordpress.com

 

English version

The Damixi Converter is the only one that respects the Original Calendar System of Mesoamerica

This system is based on the Relay Ritual of Year Bearers

Since 2010, the importance of the Year Bearer Relay Ritual has been amply understood by Geraldine A. Patrick Encina, Ethnoecologist and Cultural Astronomer.

The Year Bearer Relay as a system to keep the Ja’ab in synch with the Sun was corroborated in 2016 during a conversation with Mateo Ajualip at an Epigraphy Workshop in El Petén, Guatemala. Mateo is Maya Achi, and serves as a bilingual intercultural teacher and trainer of school teachers in Cubulco, Baja Verapaz, Guatemala.

Dr. Patrick Encina had presented the model in the article published in 2013, “Long Count in Function of the Ja’ab and its Relation to Venus-Moon: Application in Chichén Itzá” in Revista Digital de la UNAM. Once on the page, find the English PDF button on the top right http://www.revista.unam.mx/vol.14/num5/art05/
As the title suggests, measuring time with exactitude required the Ja’ab to keep in synch with the Sun year by year and the Long Count, through 13 Bak’tun, to be in synch with Venus and Moon.

You can watch this 12 minute video to get a full explanation of the model and its application: https://www.youtube.com/watch?v=L783yV0LgG4&feeature=youtu.be

 

The Damixi Converter presents two options to convert dates:

Option A. From LC (Long Count) Date to Gregorian Calendar and Julian Calendar Dates

You may enter any Long Count date between 0.0.0.0.0 and 19.19.19.17.19. Once entered, click on Convertir. You will obtain Gregorian Calendar dates even on years before 1582, which is when the calendar reform happened, i.e., when the Julian Calendar was replaced by the Gregorian.

It is important to handle a standard calendar like the Gregorian because it provides a single solar reference for each date. In doing so, we can establish a dialogue across cultures and societies with astronomic knowledge and calendric instruments.

In parallel, the converter provides dates on the Julian Calendar until year 1582.

The Julian Calendar accumulated a discrepancy of ten days between AD 325—when the Council of Nicaea reported that Spring Equinox occurred on March 21—and 1582, when Spring was happening on March 11. With the passing of each year, 11 minutes and 14 seconds too many had been measured, ‘pushing’ March 21 further and further away from its Sun alignment until it was too noticeable, making Pope Gregorius XIII ask for advice in 1577 and finally emitting a decree to reform the Julian Calendar in 1582.

Option B. From Gregorian Calendar to Maya Dates on LC (Long Count) and CR (Calendar Round)

You may enter any date between July 27, 3117 BC and dates beyond AD 4,000. When you press button Convertir, Long Count dates and Calendar Round dates will appear. Also, the corresponding Lord of the Night (of which there are nine) will show. These change every day and follow a cycle of 819 days.

Note that the dates that you enter are those of the standard Western calendar, the Gregorian Calendar.

Calendar Round

This term refers to the articulation that naturally happens between the cycle of 260 k’in, the Tzolk’in and the cycle of 365 k’in, the Ja’ab. Remember that the Tzolk’in counts twenty by twenty days and that its k’in to articulate with 0 Pop (the first day of the first twenty-day month) and with the first day of all subsequent twenty-day months can only be Kaban, Ik, Manik or Eb, which are five days from each other. In the next figure 8 Ahau is articulated with 13 Ceh.

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It is important to note that each day cycle (24 hours long) that advances in the Ja’ab is synchronic with 24-hour day cycle of the Tzolk’in (meaning they both begin at the same moment of the day) and that every k’in that advances (and only every k’in that advances) is registered on the Long Count. These two conditions will make sense when reading the following themes: The Ja’ab and Relay Ritual of Year Bearers and the Reckoning of 365 days

The Ja’ab

The Ja’ab is designed so to always be in synchrony with the Sun year cycle. This is what all indigenous people know deep in their hearts. However, Western specialists in Mesoamerican Calendars and those who have followed their thinking in Guatemala, keep saying that because the Ja’ab has “only 365 days to count”, it quickly falls out of synch, because the exact measurement of the year-cycle is 365 days plus a quarter. And even then, “there is a small slippage”.

In what follows we shall see how the Ja’ab with 365 k’ins to measure the full year cycle, was able to stay in synch thanks to the Relay Ritual of Year Bearers. Further down we shall see how The Falling of the Bacabs prevented the small slippage.

Relay Ritual of Year Bearers and the Reckoning of 365 days

The key to understanding the mechanism for accounting the k’ins is to become aware that every one of the 365 k’ins is reckoned by a Year Bearer on its cardinal direction and its moment of the day. Once it has completed its full accounting of 365 k’ins it transfers office to the following Year Bearer. This transference is one quarter day long, and spatially one quarter of a circle later (in a counterclockwise movement), meaning that once the new Year Bearer takes office he begins to reckon the first of 365 k’ins a quarter day later than was done by the preceding Year Bearer.

Let us see how the Relay Ritual of Year Bearers helps to keep the reckoning of days during four solar years:

When the Year Bearer is KABAN, then the K’in begins at 6am (sunrise)

When the Year Bearer is IK’, then the K’in begins at 12 noon

When the Year Bearer is MANIK, then the K’in begins at 6pm or 18:00 hours (sunset)

When the Year Bearer is EB’ the K’in begins at 24:00 hours (midnight)
Beginning at 24:00 hours is equivalent to 00:00 hours of the following date on the Gregorian Calendar. On the Date Converter, when the Year Bearer is EB’, you may see this text: “The K’in begins at 24:00 hours”, which applies from August 13 to the following February 28 (which, coincidentally, is always on a leap year). That means that the k’ins actually run from the first minute of August 14 to the last minute of February 29. Precisely, the k’in related to February 28 actually begins at 00:00 hours of February 29 and runs all through that leap day until 23:59 hours. The Ja’ab k’in that is ready to enter next, at 00:00 hours of March 1, is the same one that Year Bearers KABAN, IK’ and MANIK, will ‘present’ to relate to March 1, though such presentation will happen at 6am, 12 noon and 6pm of March 1 respectively.

From March 1 till August 12 (inclusive) the text appearing on the Date Converter beneath Year Bearer is EB’ says “the k’in starts at 00:00 hours”, meaning the first minute of the date in question.

The Long Count

Inhabitants of Tabasco and Veracruz from some two thousand years ago developed a system of cycles of different lengths with which to register remote times towards the past and the future. In a generic way, these people are Olmecs. Their legacy for the dawning Maya culture was rich, in particular in regard to the calendar system.

The Long Count consists of a vigesimal (base twenty) system which starts with magnitude of a k’in (one day cycle) and increases by a magnitude of twenty on each position, breaking the rule on the third position. The glyphs that represent each magnitude are generally drawn in a stacked manner, where the lowest magnitude is at the bottom and the highest is at the top. When transcribing their values, the one of highest magnitude is written first and those of lower magnitudes follow to the right of the first, each separated by a dot.

Bak’tun      20 times the magnitude of a K’atun        maximum value: 19
K’atun        20 times the magnitude of a Tun             maximum value: 19
Tun             18 times the magnitude of a Winal         maximum value: 19
Winal          20 times the magnitude of a K’in            maximum value: 17
K’in              one Daily Sun Cycle*                                 maximum value: 19

The Daily Sun Cycle is from 6am, 12 noon, 18:00 hours or 24:00 hours, depending on the Year Bearer.

Example of Transcription of Date in Long Count
9 Bak’tun
16 Bak’tun
0 Tun
0 Winal
0 K’in

Transcription: 9.16.0.0.0
This is how it is represented in texts and in this Converter.
Any Long Count expression represents the amount of k’ins that have been accounted from a “Zero” date until the date given on the Calendar Round (the Tzolk’in-Ja’ab date). The “Zero” date is July 27, 3117 BC according to the astronomic information recovered by Dr. Geraldine A. Patrick Encina and published in http://www.revista.unam.mx/vol.14/num5/art05/

Lords of the Night and the Cycle of 819

The cycle of the Nine Lords of the Night of 819 k’ins acquires a new sense when one understands what is demonstrated further down, which is that 365 k’ins are equivalent to 365.2422 days. By the completion of 8 cycles of 819 k’ins, 6556 days have gone by, which is a period covered by 222.018 synodic cycles of the Moon (each moon synodic cycle or 1 msc = 29.530588 days). This enables to recover eclipses with precision, since 223 msc is a Saros cycle. The same type of eclipse will occur at the same time of the year (although it will be seen a third of the planet later). Up to now, the scientific achievement of measuring the Saros cycle has only been attributed to the Chaldeans (neo-Babylonians) and later on, to Hipparchus and Ptolemius, among others. But now that the true measure of the 819 cycle is understood, we can show that during the Classic period the Maya conceived of a measuring system to recover eclipses that was as precise as that of eastern Europe.

What is a Solar Date

Today the standard calendar around the world is the Gregorian Calendar. We have developed a referential system of time within the annual cycle and are able to identify the twelve months and relate them to their main solar events, such as Equinoxes and Solstices. We all know today that the Summer solstice on the northern hemisphere is on June 21 on this Gregorian Calendar. Winter solstice is on December 21.

For Maya people that day of Winter solstice is marked on their calendar as 10 Yaxk’in.

Yaxk’in is the Yucatec name for the twenty-day month which, throughout all the Yucatán Peninsula is associated to the time called ‘verano’ (summer). This is a borrowed term from the Spanish who have Mediterranean climate, meaning that during summer, the weather is dry, with no rainfall. In the Mesoamerican tropical climate, December has no rains and is dry. This is why in the Dictionary of Motul of the XVI century which was prepared by Franciscans, the translation for Yaxk’in is ‘verano’, producing confusion among readers outside of Yucatán Peninsula and Central America; for those living there, this term is assimilated and used in a culturally appropriate way: everyone understands that ‘verano’ refers to the weather around December.

Observe in the Figure below of the Ja’ab that month Yaxk’in occurs between December 11 and December 30.

 

              

 

Once we get used to using the Ja’ab in the way it was done by Maya ancestors, we shall be able to relate dates on this authentic Ja’ab to alignments in archaeological sites as well as to specific celebrations of traditional festivities of Maya peoples. In my article of 2013 in the Revista Universitaria Digital of UNAM (http://www.revista.unam.mx/vol.14/num5/art05/) I show that eight alignments in structures in Chichén Itzá can be explained in terms of their marking the beginning of ‘veintenas’ or twenty-day months of the Ja’ab.

Cardinal Shifts of Year Bearers only happen while the Bakabs are Standing

The Year Bearer Ritual can only occur while all of the five Bakabs are standing (one in each corner and one in the center). This condition whereby the Sky, Earth and Underworld are stable or in balance happens from the moment that the twelfth Ja’ab’ within the new Bak’tun cycle has been completed until the Bak’tun cycle comes to its completion. (A Bak’tun cycle lasts approximately 394 years).

This requirement has been understood both through logical rationale and by interpreting the structural implications of the falling and erecting of the Bakabs, which is referred to in the Ritual of the Bakabs.

The logical rationale indicates that every time that a Year Bearer takes office and begins a quarter day later than its predecessor, he does so with an excess of 11 minutes. This means that the Sun returns to its same position 365 days plus a ¼ day minus 11 minutes later. But this last fraction cannot be represented by the office relay from year to year. That is why the excessive time that accumulates is cancelled in the following manner:

After the office relays have taken place for a full Bak’tun cycle, the excess time has accumulated to almost 3 days, meaning the Ja’ab is off by 3 days. In order to recalibrate it, a Bakab must fall. In this condition, the world is out of balance and so the Relay Ritual of Year Bearers cannot take place. This impedes the advancements of quarter days of ritual times. Twelve quarter days suspended in this manner produces the recalibration of the Ja’ab by three days.

A step by step description of the recalibration process is this: The Year Bearer that stays in charge of counting days during twelve full years simply counts 365, 365, 365, 365 and so forth until the twelfth time. Each year, the alignment of the Ja’ab improves by a quarter day, until it is precise again. Upon the completion of the 365 k’ins of that twelfth Ja’ab the Bakab is erected, which is what the Ritual of the Bakabs alludes to, and the Relay Ritual of Year Bearers is able to occur in the normal way, as explained above.

In Conclusion

The Long Count includes in its accounting all the k’ins reckoned by the Ja’ab, hand in hand with the Tzolk’in. According to the Year Bearers, the k’ins are always reckoned in reference to a specific cardinal point and from a specific moment of the day. The office relay keeps the accounting of the Ja’ab in alignment with the Sun so the start of 0 Pop is always related to August 13, be it at sunrise, noon, sunset or midnight.

Year Bearers correlate to a specific quarter day moment as well as to a new cardinal direction. The Long Count does not account the passing of a leap day. The mechanism of advancement of four quarter days so elegantly achieved by the Relay Ritual of Year Bearers is enough to keep the Long Count accounting k’ins from modules that have four different starting moments in the day.

Altogether, these rationales lead to the certainty that, for each module of 365 k’ins, the actual advancement of time has been an exact solar year of 365.2422 days.

Therefore, the 1’872,000 k’ins within 13 Bak’tun ascend to 5,128 years and 280 days and not to 5,125 years and 133 days, which is what more than 100 correlations about the Maya Long Count have calculated. This includes the Goodman-Martínez-Thompson (GMT) Correlation, which is the most used because of its relative consistency for early colonial times.

In the case of the GPE Correlation presented here, the conversion of dates is solid not only for that initial Colonial period, but for dates a century later, like on 12.0.0.0.0 which was on October 25, 1618, a date indirectly registered by fathers Orbita and Fuenzalida in allusion to their mission in Tayasal to “convert” an Itzá chief. If you compare the date obtained with the Damixi Converter available here to the date obtained with the converter in famsi.org – 2012, you will note that the GMT Correlation produces erroneous results (September 20, 1618 instead of October 25, 1618)—and the discrepancy between the actual Maya dates and the GMT dates keeps augmenting so that by 13.0.0.0.0 (the closing of the thirteenth Bak’tun) the GMT Correlation produces December 21, 2012 whereas the Damixi Converter produces May 3, 2013.

The current Damixi Converter is recovering the Maya calendar structure that was in place between the Preclassic period to the Postcolonial period.

As such, the converter is a must-use tool among researchers of the Maya culture, for it is the first time that such a tool demonstrates the consistency of agricultural ceremonies with solar dates, a consistency achieved not only by the creators of the Ja’ab but by the creators of the Otomi calendar, as can be appreciated in the same converter in the middle column. Here, the heading is Hñahñu-Otomi months and the name of the days are given in the same language. Also note that the Otomi year begins on March 29 every year, on Antzzayo.

The Mexica people learned about the calendar of the Hñahnu in the thirteen hundreds and marked their own starting point on February 12 of each year, on the month called Izcalli.

For more information, follow my blog: https://geraldinepatrick.wordpress.com

 

 

Convertidor Damixi
Versión: 4.2
Autora: Dra. Geraldine Ann Patrick Encina
Programado por: Ing. Ezequiel Neri Najera